Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Minder energie verliezen door betere grensbewaking

Vind jij het echt lastig om “Nee” te zeggen en om je eigen grenzen te bewaken? Dan heb je waarschijnlijk een boordevolle agenda en weten ze jou altijd te vinden. Maar hebben diegene ook door dat jij je eigenlijk moet voortslepen en dat je dat allemaal niet meer op je kan nemen? Nee! Waarschijnlijk niet, want je geeft het nooit aan. Misschien is het tijd omdat wel eens te gaan doen?! Ik geef je hierbij een aantal ideeen om het nu eens anders aan te kunnen pakken.

Lees meer: Minder energie verliezen door betere grensbewaking

Jodium en de energiehuishouding

Jodium draagt bij tot een normaal energieleverend metabolisme

Jammer genoeg, maar misschien ook wel goed bij nader inzien. Je mag niet meer zomaar van alles schrijven over werking van suppletie met vitaminen of mineralen. Alhoewel er in de praktijk gebleken is dat op het op veel verschillende manieren bij kan dragen aan je welbevinden.

Lees meer: Jodium en de energiehuishouding

De ene suiker is de andere niet - deel 1

Voor een goede weerstand en voldoende energie hebben we naast gezonde vetten, eiwitten, vitamines en mineralen, ook iets anders nodig. Namelijk gezonde suikers, essentiële suikers (ook wel Oligosaccharides) genaamd. Deze worden bijv. gevormd in ons fruit de laatste dagen van rijping in de zon. Fruit dat veel te vroeg (onrijp) wordt geplukt om verscheept te worden, bevat dat dus weinig of niet.

Lees meer: De ene suiker is de andere niet - deel 1

Wat is ADH of RI bij supplementengebruik?

Nadere uitleg ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) / RI (Referentie Iname)

Naar aanleiding van het programma ‘Broodje Gezond’ van 14 mei jl. over de zin en onzin van voedingssupplementen is mogelijk onduidelijkheid ontstaan over de betekenis van de referentie inname, zoals vermeld op etiketten van voedingssupplementen, en de veiligheid van het gebruik van vitamines en mineralen in grotere hoeveelheden dan de referentie inname.

Lees meer: Wat is ADH of RI bij supplementengebruik?

Het belang van Jodium

Het belang van Jodium

Jodium in de jodide vorm is belangrijk voor het functioneren van onze schildklier (en daarmee samenhangend onze lichamelijke groei, hersenontwikkeling, cognitieve vaardigheden, onze stofwisseling, en ons immuunsysteem). In samenwerking met o.a. selenium, vit. C, E, zink en bepaalde B-vitamines.

Lees meer: Het belang van Jodium

Hooikoorts? Quantum Allergy!

Quantum-Allergy werkt ook heel mooi bij hooikoorts

Wil jij het gesnotter en gesnuf voor zijn? Het is nu dè tijd om aan de slag te gaan met hooikoortsklachten. Juist omdat het nog niet het seizoen is en de pollen niet in de lucht zijn. In maart begint het 'hooikoortsseisoen' voor velen alweer met het bloeien van de els en de hazelaar, gevolgd door de berk.

Lees meer: Hooikoorts? Quantum Allergy!

Grote schoonmaak (I)

De lente is aangebroken

Tijd voor de grote schoonmaak van je lijf? (I)

Van oudsher is de lente de tijd van meer licht en ruimte maken. Oftewel grote schoonmaak in je huis. Dit kan heel bevrijdend werken, omdat orde en frisheid in je huis ook zeker in je hoofd meer rust geeft. Maar wat doe je voor je lichaam?

Bloesems wit

Lees meer: Grote schoonmaak (I)

Grote schoonmaak (II)

De lente is aangebroken - vervolg

Tijd voor de grote schoonmaak van je lijf? (II)

Van oudsher is de lente de tijd van meer licht en ruimte maken. Oftewel grote schoonmaak in je huis. Dit kan heel bevrijdend werken, omdat orde en frisheid in je huis ook zeker in je hoofd meer rust geeft. Maar wat doe je voor je lichaam?

Lees meer: Grote schoonmaak (II)

Chlorella en Spirulina

Lekker groen doen?! Algen eten is echt een heel goed idee, naast dat het een duurzaam voedingsproduct is voegt het echt wat toe aan je voedingspatroon. De bekendste soorten zijn wel Chlorella en Spirulina.

Je kunt het in de gedroogde, poeder, vorm makkelijk door je smoothies roeren, ze krijgen dan een diepgroene kleur door de chlorofyl. Het kan ook de voedingswaarde verhogen in warme of gebakken gerechten. In tabletvorm is het gemakkelijk als voedingssupplement gebruiken. In tegenstelling tot echte zeewieren zijn Chlorella en Spirulina rijk aan het omega 3-vetzuur DHA.

Lees meer: Chlorella en Spirulina

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs