Holistische praktijk van Tonia Ris, Natuurgeneeskundig en Orthomoleculair therapeut

Powersoep op basis van bouillon

Power voor je darmen soep

Power voor je darmwand. Ik ben er gek op! De voedingstoffen uit goede botten bevatten super goede mineralen en heel veel proteïnes die je helpen o.a. je darmwand te versterken. Maar eigenlijk alles wat van eiwitten gemaakt is (en wat is dat nou helemaal niet in ons lijf?) heeft baat bij deze extra goede bouwstoffen. Denk aan botten, spieren, huid (ja, werkt ook anti-rimpel ;-) en slijmvliezen. Niet alleen ter versterking van je darmwand, maar alle barrières dus.Power soep Tonia BdB

Lees meer: Powersoep op basis van bouillon

Magnesium ondersteunt je energieniveau

Magnesium draagt bij tot een normaal energieleverend metabolisme

Jammer genoeg, maar misschien ook wel goed bij nader inzien. Je mag niet meer zomaar van alles schrijven over werking van suppletie met vitaminen of mineralen. Alhoewel er in de praktijk gebleken is dat het op veel verschillende manieren bij kan dragen aan je welbevinden.

Lees meer: Magnesium ondersteunt je energieniveau

Fysieke grenzen versterken - Slijmvliezen

Longen slijmvliezen beter door balansWist je dat je niet alleen iets kan doen om je mentale grenzen te bewaken? Je kan ook iets doen aan het versterken van je fysieke grenzen. We hebben overal om en in ons barrières. Grenzen dus. Denk aan je huid en je slijmvliezen. Huid hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Slijmvliezen zijn je binnen en buitenbekleding tegelijk en beschermen je tegen alles wat van binnen naar buiten fietst. Bijvoorbeeld dat wat je eet en drinkt. Want in je mond, en je slokdarm, je maag, je darmen overal bevinden zich slijmvliezen. Ook je neus, je longen, je ogen, je vagina en baarmoeder worden allemaal beschermd door slijmvliezen.

Lees meer: Fysieke grenzen versterken - Slijmvliezen

Energie terug door herstel darmflora?!

Kan energie terugkomen door herstel van mijn darmflora?!

Heeft mijn buikpijn, plakpoep en winderigheid een relatie met mijn vermoeidheid dan? Jazeker, dat kan! Een belangrijk en vaak voorkomende oorzaak van energietekort is dat de darm en darmflora niet op orde zijn.

Wij therapeuten zeggen de darmflora is niet in balans. Er is bijvoorbeeld een tekort aan goede darmbacteriën (onze goede bewoners) en dan hebben de "foute (bacterie)bewoners" de kans de goede darmbacteriën te overheersen.

Lees meer: Energie terug door herstel darmflora?!

Minder energie verliezen door betere grensbewaking

Vind jij het echt lastig om “Nee” te zeggen en om je eigen grenzen te bewaken? Dan heb je waarschijnlijk een boordevolle agenda en weten ze jou altijd te vinden. Maar hebben diegene ook door dat jij je eigenlijk moet voortslepen en dat je dat allemaal niet meer op je kan nemen? Nee! Waarschijnlijk niet, want je geeft het nooit aan. Misschien is het tijd omdat wel eens te gaan doen?! Ik geef je hierbij een aantal ideeen om het nu eens anders aan te kunnen pakken.

Lees meer: Minder energie verliezen door betere grensbewaking

Jodium en de energiehuishouding

Jodium draagt bij tot een normaal energieleverend metabolisme

Jammer genoeg, maar misschien ook wel goed bij nader inzien. Je mag niet meer zomaar van alles schrijven over werking van suppletie met vitaminen of mineralen. Alhoewel er in de praktijk gebleken is dat op het op veel verschillende manieren bij kan dragen aan je welbevinden.

Lees meer: Jodium en de energiehuishouding

De ene suiker is de andere niet - deel 1

Voor een goede weerstand en voldoende energie hebben we naast gezonde vetten, eiwitten, vitamines en mineralen, ook iets anders nodig. Namelijk gezonde suikers, essentiële suikers (ook wel Oligosaccharides) genaamd. Deze worden bijv. gevormd in ons fruit de laatste dagen van rijping in de zon. Fruit dat veel te vroeg (onrijp) wordt geplukt om verscheept te worden, bevat dat dus weinig of niet.

Lees meer: De ene suiker is de andere niet - deel 1

Wat is ADH of RI bij supplementengebruik?

Nadere uitleg ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) / RI (Referentie Iname)

Naar aanleiding van het programma ‘Broodje Gezond’ van 14 mei jl. over de zin en onzin van voedingssupplementen is mogelijk onduidelijkheid ontstaan over de betekenis van de referentie inname, zoals vermeld op etiketten van voedingssupplementen, en de veiligheid van het gebruik van vitamines en mineralen in grotere hoeveelheden dan de referentie inname.

Lees meer: Wat is ADH of RI bij supplementengebruik?

Het belang van Jodium

Het belang van Jodium

Jodium in de jodide vorm is belangrijk voor het functioneren van onze schildklier (en daarmee samenhangend onze lichamelijke groei, hersenontwikkeling, cognitieve vaardigheden, onze stofwisseling, en ons immuunsysteem). In samenwerking met o.a. selenium, vit. C, E, zink en bepaalde B-vitamines.

Lees meer: Het belang van Jodium

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs