Energie en Bloedsuikerspiegel III

Geschreven door Tonia Ris. Gepost in featured

Meer energie door minder geraffineerde Koolhydraten eten

Minder geraffineerde koolhydraten eten als suiker, graan- en zetmeelrijke producten is echt beter. Al zou je het alleen al voor je gewicht willen doen om af te vallen. Beter je afvalstoffen op kunnen ruimen. Of om je bloeddruk te verlagen. Of je lichaam te ontzuren. Of goede bacteri├źn in je darmen te voeden. En mogelijke parasieten en schimmels in de darm niet te willen voeren.... etcetera etcetera. Probeer gewoon eens 1 maand hoe het voor jou uitpakt!

Pompoenslierten alternatief pasta BeterdoorbalansMeer groente en minder koolhydraten

Een goede aanpassing is ervoor te zorgen dat je bij elke maaltijd groente gaat toevoegen, in variatie. En de tussendoortjes, met geraffineerde koolhydraten, wat vaker laat staan. Dat geeft in verhouding veel meer verteerbare vezels en minder zetmeel in je voeding. Verteerbare vezels heb je niet alleen nodig voor een goede darmwerking, maar ook om de afgifte van glucose aan de bloedbaan te vertragen.

Voeg ook altijd een beetje van goede vetten toe zodat je de gezonde plantenstoffen extra goed op kan nemen!

 

Meer groente in variatie is echt beter

Meer groente eten doe je makkelijk door bijvoorbeeld te ontbijten in de vorm van een omeletje met ruim groenten of te kiezen voor een groente smoothie. Je vruchtensap te vervangen door groente sap. Je lunch te verrijken met een goedgevulde groente soep of salade. Bij de avond maaltijd kun je kiezen om er een extra bakje rauwkost bij te nemen of om je aardappels, rijst of pasta te vervangen door knollen of rapen.

Alternatieve lunch Fritatta Beter door balans

Lunchen met frittata, van ei en groenten. Heel handig om mee te nemen als je ze maakt in een muffinvorm!

waarom is olijfolie zo gezond

De groenten vormen dan voor een groot deel de vervanging van een (deel) van een graanproduct. Omdat zetmeelrijke producten de bloedsuikerspiegel extra laten stijgen. Denk aan brood, crackers, pasta, rijst (is ook een graan), maar ook wraps en taco's zijn graanproducten.

Knolselderij

Ruim groente (500-1000g per dag) mag

Zeer zetmeelrijke producten als aardappels en graanproducten kun je regelmatig vervangen door gebruik te maken van bijv. knollen. Altijd in variatie zodat je een uitgebreid skala aan voedingstoffen binnenkrijgt. Veel uitgebreider dan als je elke dag aardappels, rijst of pasta zou doen. En veel beter voor het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel.

Ter vergelijking: Een gemiddelde knol bevat tussen de 8 en 18 gram koolhydraten per 100 gram en rijst gaat hier met zijn 25 gram per 100 gram of meer behoorlijk over heen. Volkoren pasta onbereid bevat zelfs 65 gram koolhydraten per 100 gram en courgette onbereid bijvoorbeeld maar 4,5 gram per 100 gram.


Bloemkoolrijst alternatief voor rijst BdB

Hoe doe ik dat dan? 10 Tips

 

 

 

Seaweed kelp lrZeegroenten zijn een goed idee!

Zee-pasta is ook een goede en gezonde optie, lees meer over zeewieren en energie in dit artikel. Je hebt ook een zeewier dat dicht in de buurt van tagliatelle slierten komt. Ook heerlijk met een groente en tomaten saus, al dan niet met vlees en/of paddenstoelen.

Spagethi pompoen alternatief pasta BdB

De Spaghetti pompoen is helemaal leuk, die heeft de slierten al kant en klaar in zich. Daar heb je niet eens een spirellidraaier voor nodig!

Bereiding Spaghetti pompoen van ong. 1,5 kg:

Spaghettipompoen bolognese alternatief koolhydratenlr

 

 Eet smakelijk!!

 

Succes met je testmaand, je kan het!

 

Tags: biologische groenten en fruit,, gezonde voeding,, chronische ziekte,, energie gebrek,, oplossing overmoeidheid, meer energie, met goede voeding meer energie

Afdrukken