Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Magnesium ondersteunt je energieniveau

Magnesium draagt bij tot een normaal energieleverend metabolisme

Jammer genoeg, maar misschien ook wel goed bij nader inzien. Je mag niet meer zomaar van alles schrijven over werking van suppletie met vitaminen of mineralen. Alhoewel er in de praktijk gebleken is dat het op veel verschillende manieren bij kan dragen aan je welbevinden.

De volgende stellingen zijn een aantal door de keuringsraad goedgekeurde bewoordingen in relatie tot energie.Energietekort batterij opladen vermoeidheid

  • Magnesium activeert je natuurlijke energie in het lichaam
  • Magnesium bevordert de energiestofwisseling
  • Magnesium draagt bij aan een normale energiehuishouding
  • Magnesium draagt bij aan een normale energiestofwisseling
  • Magnesium heeft een gunstige invloed op een normaal energieleverend metabolisme
  • Magnesium helpt energie vrij/los te maken uit vet, koolhydraten en eiwitten
  • Magnesium ondersteunt de energiestofwisseling
  • Magnesium ondersteunt het energieniveau
  • Magnesium speelt een rol bij de activiteit van bepaalde enzymen die betrokken zijn bij het energiemetabolisme

Zie ook op de pagina van de EFSA over magnesium, de EFSA is de European Food Safety Authority. Dat er weinig geclaimd mag worden is toch eigenlijk alleen maar mooi, want dat beloofd al heel veel goeds! En kort en simpel gezegd is dat ook zo en hoef je daarvoor niet persé het hele onderliggende proces achter het waarom te weten.

Chlorella SmoothieWat van groot belang is, is dat je goed wordt geinformeerd over de juiste dosering, hoeveelheid en vorm die je gebruikt. En wannneer je het het beste doet. In de praktijk zie ik dat het zeer persoonlijk is. De mogelijkheden zijn: Je kan meer magenesium binnen krijgen door je voeding aan te passen. Dat eten wat het bevat en dat laten staan wat het juist weg rooft. Of in ieder geval niet tegelijkertijd eten/drinken. Goede bronnen van magnesium kunnen o.a. zijn: groene groenten, (rauwe) cacao, schelpdieren, noten en volkoren granen. 

Verder bij een groter tekort aan Magnesium kan je magnesiumolie smeren of sprayen, magnesiumzout in je bad of voetenbad doen, als elementair Magnesium in druppelvorm innemen of als magnesium als poeder-, tablet- of capsulevorm uit een potje slikken. Of een combinatie ervan, al dan niet in samenhang met andere suppletie.

 

Goede bronnen van magnesium kunnen o.a. zijn: groene groenten, (rauwe) cacao, schelpdieren, noten en volkoren granen. 

 

De volgende stellingen zijn een aantal door de keuringsraad goedgekeurde bewoordingen in relatie tot vermoeidheid.

Magnesium draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid

  1. Magnesium heeft een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en moeheid
  2. Magnesium helpt bij vermoeidheid/moeheid
  3. Magnesium helpt om vermoeidheid en moeheid te verminderen

De basis is en blijft natuurlijk gezonde voeding in variatie plus voldoende water! Ons lichaam functioneert beter als we het voorzien van de juiste voedingstoffen; eiwitten, gezonde vetten, vezels, koolhydraten, vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Dan werkt voeding gezondheidsbevorderend. Uitgangspunt is voeding zoals het oorspronkelijk bedoeld was, die je nog herkend in de vorm hoe het gegroeid is. Dus niet de zwaar bewerkte vormen met ingredientenlijsten waar je geen touw aan kunt vastknopen, dat is vulling. En een belasting voor je lichaam.