Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Oververmoeidheid. Wat kan je zelf doen?

 

  Ik ben zooo moe!

  Oververmoeidheid. Wat kan je zelf doen?   

 

Oververmoeidheid. Vaak niet alleen slaapgebrek.

Ben ik gewoon moe of iets te vaak?

Iedereen is wel eens moe. Omdat je een lange dag had, omdat je weer eens vroeg op moest voor je kinderen. Je bent lekker de hele dag in de tuin aan het werk geweest of je had een sportwedstrijd en ging daarnaast ook nog naar een verjaardagsfeestje. Helemaal niet gek dat je een keertje moe bent.

Zooo moe vrouw beter door balans

Maar als het al langer duurt en je hebt het gevoel niet minder moe en meer uitgerust te zijn na een flinke nacht slaap of een weekje bijkomen op vakantie. Maandenlang of zelfs jarenlang...

Dan wordt het misschien eens tijd om uit te gaan zoeken wat daar dan de onderliggende oorzaak van is. Want het is niet normaal om jezelf iedere dag uit bed te moeten slepen, de wekker voor de derde keer te laten snoozen of een sloot koffie naar binnen te werken omdat je anders niet kan opstarten. Ook niet om totaal in te storten na de lunch. Nee? Nee!

 

Oververmoeidheid Artikeloverzicht:

glaswater

Hoe kan het dat ik moe ben?

Er zijn verschillende oorzaken of combinaties van oorzaken mogelijk. Je bent moe:
  • Omdat je te weinig water drinkt.
  • Omdat je teveel suikers binnenkrijgt.
  • Je kan moe zijn om dat je teveel hooi op je vork had.
  • Je kan moe zijn omdat je niet voldoende wordt uitgedaagd.
  • Je zorgen maken over iets of iemand.
  • Omdat je te weinig beweegt of je spieren gebruikt.
  • Je kan moe zijn omdat je voeding je verstoord.
  • Omdat je belangrijke voedingstoffen tekort komt.
  • Door chronische stress kan je erg vermoeid zijn.
  • Darmproblemen.
  • Schildklierproblemen.
  • Door Kleur-, geur- en smaakstoffen, smaakversterkers (E621) en meer.
  • Scheefstanden in het lichaam, letterlijk je lichaam uit balans, dat vreet energie.
  • Teveel energie naar de spijsvertering omdat die niet goed draait.
  • Een (over) Actief immuunsysteem.
  • Etcetera etcetera.

Minder energie verliezen

hoofdpijn migraine2Je kan je afvragen hoe krijg ik meer energie. Ik kijk in mijn praktijk vaak eerst naar waar verlies je je energie en probeer dat eerst samen met jou aan te pakken. Dan is stap 1 gezet. Bedenk dat alles energie kost ook herstel, dus lekken dichten is in mijn ogen van essentieel belang.

Het kan natuurlijk zijn dat er 1 grote oorzaak is die jou veel energie kost. Dat waar je echt op leeg loopt. Vaak weet je het wel als je even goed bij jezelf te rade gaat. Die manager die je alleen maar meer werk geeft en nooit eens een compliment maakt. De jonge man die door zijn pittige ongeluk een traumatische ervaring op deed. De hypotheek die je afsloot toen alles nog voor de wind ging en er nog geen kinderen waren.

Energietekort een opstapeling van verschillende kleine zaken

Maar veel vaker zie ik in de praktijk dat het een opstapeling van verschillende kleine zaken is. Dat kan zijn van kleine ergernissen tot elke dag een pak koek en een fles fris wegwerken waardoor je lichaam steeds nog al veel suikers moet verwerken. Of niet bewust gevoelig zijn voor iets dat wat je eet of drinkt, want het is toch zo gezond. Maar misschien niet voor jou? Of geen of te weinig water drinken, maar wel 6x per dag koffie want dat is zo lekker.

Voeding die je verstoord is ook een energielek, de mate van verstoring bepaald hoeveel energie het je kost. Ik hoor regelmatig van mensen als ik dat of dat heb gegeten ben ik daarna zo moe, dan kan ik wel slapen. Het kost niet alleen extra energie, maar kan er ook nog eens voor zorgen dat je ‘s nachts wakker ligt. Wat er op zijn beurt weer voor zorgt je slechter energie kan bijtanken.

Atlas schedelWat ik ook vaak zie bij oververmoeidheid zijn scheefstanden in het bekken­, of schoudergebied, een wervelkolom waarin de wervels niet mooi in 1 lijn staan. Het hoofd wat daar dan bovenop staat te balanceren en spieren en banden die hun uiterste best doen om je rechtop te houden. Want omvallen dat doen wij mensen niet zo snel. Ons lichaam probeert heel lang te compenseren. Al die extra spierspanning, kun je voorstellen die kost natuurlijk wel extra energie.

Lekkage van energie?

lekketuinslang

Er kunnen heel veel kleine oorzaken zijn die er samen voor zorgen dat jij gedurende de dag veel energie verliest. Dit komt omdat alles wat je doet je lichaam energie kost en je hebt maar een afgepaste hoeveelheid tot je beschikking elke dag. Dus ga op zoek naar de punten waarop jij energie staan te lekken. Kijk als voorbeeld hiernaast naar een lekke slang. Het ene lek ene zal druppel voor druppel gaan, de andere spuit jouw lieftallige energie zomaar op straat.

Meer energie krijgen

Meer energie krijgen doe je dus door de lekken te dichten en ervoor te zorgen dat alle radertjes van jou moter weer optimaal kunnen draaien. Wat heb je daar voor nodig? Gezonde voeding! Wat is dan dan globaal gezien, hieronder meer.

Frambozen essentiele suikers 179671011Eten zoals je overgrootoma het nog zou herkennen als voedsel

Zorg ervoor dat die voedingsmiddelen eet die jou energie geven en niet welke je energie kosten. Meer pure, onbewerkte voeding toevoegen aan je voedingspatroon. Ik bedoel eet die voedingsmiddelen die je nog herkend als eten, die je koopt in de vorm zoals het gegroeid is.

Water en de rest komt later!

Allereerst zorgen voor ruim voldoende water (2­-3 l p/d)! Groente (>500g), fruit, noten, zaden, paddenstoelen, zeewier, peulvruchten (met mate en mits goed gespoeld), goede vetten en oliën. Breng je eet momenten terug naar 3 tot 4 keer per dag. En sla ook een keertje over. Even niet (spijs)verteren bespaart energie!

Skip bewerkt voedsel, eet echte voeding

Vermijd Smaakversterkers Beter door balansMinder bewerkte voeding tot je nemen en in plaats daarvan veel groentes, in variatie! Schrap geraffineerde suikers en teveel zetmeelproducten. Vermijd zoveel mogelijk smaakversterkers (msg, E621, gistextract etc.), nep-zoeten en kunstmatige hulpstoffen. Vitamine C, B12 (in combinatie met B11), magnesium, ijzer in je voeding of indien nodig suppleren. Suppletie op maat kiezen doe je het beste in overleg met arts of orthomoleculair therapeut. In mijn praktijk test ik samen met jou uit wat de meest optimale vorm is voor jou.

Even niet (spijs)verteren bespaart energie!

In je hoofd zitten malen, kost veel energie

detail madeliefjesDaarom gronden oftewel zorgen dat je uit je hoofd in je lijf gaat zitten

Zorg ervoor dat je regelmatig uit je hoofd komt. Sowieso kost veel in je hoofd zitten veel energie. Piekeren, malen, ergeren, geen beslissing nemen zijn allemaal energievreters. Je komt weer in contact met je lijf door lekker buiten in de natuur te zijn, te willen bewegen en vooral niet te moeten. Ook lekker in de aarde wroeten, met kleine kinderen spelen, met dieren bezig zijn of gewoon iets vol aandacht te creëren. Van een lekker gerecht, tot mooie tekening of gedicht.

Aandacht haalt je uit je hoofd, maakt je mindfull en brengt energie

Dat wat jou de tijd doet vergeten, waar je zonder moeite met volle aandacht mee bezig kan zijn. Dat brengt je energie. Mensen waar je blij van wordt, die je graag opzoekt. Brengen je energie. Een mooie groene omgeving een wandeling langs het strand, een heerlijke ontspanningsmassage thuis of bezoekje aan een welness of sauna. Maar ook gewoon een kopje thee in het zonnetje kunnen je erg goed doen. Waar wordt jij blij van? Doen! Dat meer dus.

Quantum Touch is een vorm van energiewerk wat je ook erg goed helpt om meer in je lijf te komen. En de mist in je hoofd of de zwaarte van de stress te doen wegtrekken.

 

Kom uit je hoofd en ga meer in en met je lijf!

 

Beter slapen is meer energie

Dat begint met op tijd gaan slapen! Zet niet alleen een wekker voor opstaan, maar ook voor naar bed gaan, tenminste een aantal keren per week. Zorg voor een optimale nachtrust door in ieder geval ‘s ochtends veel in het daglicht te zijn en je slaapkamer donker te laten zijn. Ook ‘s avonds niet te veel (blauw scherm)licht aan hebben. Het eerste helpt je, het laatste verstoord je slaapritme en de benodigde slaaphormonen.

in ritme met de natuurTrek de stekker eruit!

Zorg ervoor dat je (bijna) alles met een stekker uit de slaapkamer bant. Je bed is echt om in te slapen of voor andere leuke offline bezigheden. Als je tot rust wilt komen is het van belang dat er geen elektrisch magnetische velden zijn die je verstoren en wakker kunnen houden. Wil je weten of jij hier ook gevoelig voor bent. Probeer het eens 2 weken uit. Als je houten vloeren hebt, bedenk dan wat er zich direct onder je bed zich bevind. Denk aan elektriciteit, Wifi etcetera.

Energie maken als je slaapt

Energieproductie van onze cellen vindt plaats in de mitochondriën, dit zijn onze energiefabriekjes. Hier worden brandstoffen (koolhydraten en vetzuren) geoxideerd waardoor er ATP (adenosinetrifosfaat) = cel-energie vrijkomt. Voor deze oxidatie heb je ook zuurstof nodig. Tijdens je slaap kan je de in de dag gebruikte ATP terug omvormen naar nieuwe ATP-jes waarvan je weer energie kan maken. Dit doe je o.a. met behulp van Ribose, een essentiële suiker en het kan in alleen in rust. Herstellen gedurende een goede nacht zorgt ervoor dat je weer volgens plan A kan draaien. Plan A is in ons lichaam altijd goedkoper, het is de kortste route dus het kost altijd minder energie dan plan B.

 

Energietekort batterij opladen vermoeidheid

Meer energie is beter slapen

Om goed te kunnen slapen heb je echt energie nodig. “Echt?” “Ja echt!” Dat klinkt als niet eerlijk als je al heel moe bent, maar het is echt waar. Dan alleen kan je productief slapen, zodat je in de ochtend uitgerust wakker kan worden.

Productief slapen

Waarom productief slapen? Nou dat je effectief slaapt wil zeggen dat je lichaam zich kan herstellen tijdens onze slaap. Vervolgens ook nog eens uitgerust wakker worden! In je slaap gaat onze regeneratie modus aan. Naar gelang wat jij die dag hebt gedaan, heeft je lichaam aardig wat te herstellen. Sowieso vervangen we zeer regelmatig de cellen in ons lichaam door nieuwe. Als het goed is (in onze slaap)…

Zeker niet pas in je bed stappen als je helemaal uitgeput bent. Denk aan kleine kinderen die hun slaap voorbij zijn. Wow, probeer die nog maar eens mak te krijgen. Ze gaan in een soort hyperstand en worden oervervelend. Al met al geen goede start voor een productieve nacht. Als je ze in slaap hebt, kun je er zeker van zijn dat die nachtrust niet een optimale van veel herstel wordt.

bieten bataat saladeOnstabiele bloedsuikerspiegel houd je wakker

Bepaalde organen kunnen het ook erg druk hebben ‘s nachts, door de dingen die zijn blijven ‘liggen’ op te willen ruimen. Bijvoorbeeld onze lever. Als je de hele dag door van alles naar binnen werkt, heeft de lever het heel erg druk met insuline aanmaken om je bloedsuikerspiegel stabiel te kunnen houden. Zeker als wat je eet veel suikers of granen bevat.

Als je je voeding aanpast naar een eetpatroon waar je bloedsuiker niet steeds van piekt, heeft dat enorm veel invloed. Meer groente (ja vaak veel meer), minder koolhydraten, goede eiwitten en vetten. Dat zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel en zorgt voor veel meer rust in ons systeem. 

Beter slapen met een beetje hulp of aanpassing van je leefstijl

Dingen die je kunnen helpen om de switch naar beter slapen te kunnen komen zijn bijvoorbeeld Quantum Touch of Quantum Allergy. Daar zie ik in mijn praktijk regelmatig voorbeelden van. Maar ook ademhalingsoefeningen, Yoga, leren gronden of aarden of een mindfullness training kunnen je in de goede richting helpen.

Wat jezelf kan doen om de slaap te bevorderen is bijvoorbeeld: geen koffie meer vanaf einde middag, meditatie, beter op de dag sporten dan ’s avonds. Of zou het iets ander kunnen zijn?

 

Vind uit waar jouw stress zit!

Probeer er voor jezelf achter te komen waar jou stress zit. Voeding, dorst, relatie, familie, werk, hypotheek? Het maakt voor ons lichaam echt niet uit wat “er aan de hand is“, maar het ervaar elke vorm van als stress is. Dus stress is stress en geeft de zelfde fysiologische reactie in ons lichaam. Waarom is dat zo belangrijk om te weten? Ik probeer het je nader uit te leggen.

Stel je voor dat de stress een leeuw is, die achter je aan zit, dan weet je wel waar je lijf zich klaar voor maakt. Je spieren spannen zich aan, je ademhaling gaat wat sneller. Er worden stresshormonen aangemaakt. Glucose wordt vrijgemaakt t.b.v. van genoeg energie om weg te kunnen rennen. Je maakt minder maagzuur aan, je spijsvertering gaat op een laag pitje, want dat heeft totaal geen functie als je zo snel mogelijk weg wilt komen. En natuurlijk gaat er nog veel meer in "actie­stand".

Activatie van het stress systeem

 

Moe door langdurige stress?

Bij kortdurende stress is deze actie stand geen enkel probleem, in tegendeel. Het dient een functie namelijk "overleven". Bij langdurende stress wordt het wel een probleem. Dan blijft je lichaam dus “aan” staan in de overleef modus. Dan ben je in eerste instantie heel wakker, alert en lijk je heel veel aan te kunnen. Wij noemen dat "met de kop ervoor" lukt het allemaal nog. Maar uiteindelijk niet, o.a. omdat de systemen in je lichaam niet meer (goed) regenereren en de voedingstoffen niet optimaal kunt opnemen.

Stress is een energielek

Je raakt toch redelijk snel door alle noodvoorraden heen, het lichaam gaat daarop draaien volgens Plan B of zelfs C. Je lichaam probeert zo lang mogelijk alles in de race te houden. Je wordt minder insuline gevoelig, want dat doet je lichaam standaard bij stress. Je lijf heeft immers veel suikers (glucose) nodig, beschikbaar in je bloedbaan, om ieder moment weer in actie te kunnen komen. Voortdurend te hoge bloedsuikerspiegels leiden ook tot problemen, van hypoglycemie tot Diabetes type 2 aan toe.

En dan ben je echt moe, totaal uitgeput!!

Als de stress aanhoud dan blijft ook de cortisol hoog en daardoor worden cortisolreceptoren steeds minder gevoelig. Dit hormoon werkt met dezelfde hoeveelheden dus steeds minder goed. Dus maken je bijnieren nog meer aan voor hetzelfde effect. Dit systeem is niet oneindig, uiteindelijk put het de bijnieren die dit hormoon produceren helemaal uit. Met als gevolg een burn­out. En dan ben je echt moe, totaal uitgeput!!

Op tijd onderkennen dat je lichaam teveel "aan" staat

Daarom is het dus heel belangrijk op tijd te onderkennen dat je lichaam teveel "aan" staat. Dat merk je aan bijv. te hoge bloeddruk, hogere hartslag, erg onrustig slapen of als een blok slapen, maar niet uitgerust wakker worden. Ook snel geïrriteerd zijn, achter elke mug een olifant zien, gevoelig op geluid, geuren of indrukken e.d. Probeer te achterhalen waar jou stress zit, doe dat indien nodig samen met mij, een goede huisarts, epigenetisch therapeut of een natuurdiëtist. En last but not least doe er iets aan!

 

Als je doet wat je deed dan krijg je wat je had.

 

Denk bijvoorbeeld aan de volgende stressfactoren

Hieronder een aantal voorbeelden. Je kan er zelf vast nog een aantal bij bedenken:

• Relatie,
• Familie,
• Werk,
• Hypotheek,
• Trauma

Maar ook:
• Dorst,
• Voedingstekorten,
• Vitaminen of mineralentekort,
• Allergieën of intoleranties
• Medicijngebruik
• Slaapgebrek
• Cellulaire metabolische stoornissen
• Cellulaire parasitaire infiltratie (viraal, bacterieel, schimmels, etc.)
• Verandering in kwaliteit en kwantiteit van hormonen
• Ontstekingsstoffen (TNF, Interferon, IL2, etc.)
• Onbekend

  10 Tips: Wat kan je zelf doen bij oververmoeidheid?

  • Meer water drinken en zorgen dat je voldoende mineralen binnenkrijgt.
  • Uitzoeken welke voedingsmiddelen jou energie geven en welke energie kosten.
  • Voeding eten die je bloedsuikerspiegel niet snel laat stijgen. Waardoor je ook geen diepe dalen meer krijgt en je bloedsuiker veel beter in balans blijft en een dip voorkomt.
  • Snelle suikers en zetmeelproducten mijden om ervoor te zorgen dat de zuurstofvervoerscapaciteit optimaal functioneert. Glucose beinvloed dit negatief.
  • Zorgen dat je je eten beter kunt verteren. Begin met: niet teveel drinken bij het eten, goed kauwen, pure voeding en last but not least niet eten als je in de ‘stress’ zit.
  • Vaker je spieren gebruiken bij alledaagse dingen, denk aan de trap nemen, huishoudelijk werk doen, boodschappen tillen. Meer spieren -> maken meer energieaanmaak mogelijk!
  • Op tijd gaan slapen!
  • Zorg voor een optimale nachtrust door sochtends veel in het daglicht te zijn en savonds niet te veel blauw (scherm)licht aan te hebben. Het eerste helpt je, het laatste verstoord je echt slaapritme.
  • Verwijder elektrische apparaten of vormen van straling rond je bed.
  • Vind uit waar jouw stress zit, ik help je graag!