Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Natuurlijke opties om je immuunsysteem te versterken

Boost je immuunsysteem BdBNatuurlijke opties voor het behouden en/of versterken van je natuurlijke afweer, de grensbewaking

Naast de opties aangegeven in mijn vorige de Blog, "Hoe versterk ik mijn weerstand tegen het virus?", zijn er natuurlijk nog meer dingen waar je op kunt letten om jou afweer op sterkte te houden of te verbeteren. Deze adviezen werken preventief en ondersteunend, maar zoals bij alle ernstige klachten; raadpleeg je huisarts wanneer je echt ziek bent!

Hygiëne

Was je handen regelmatig gedurende 20-30 sec met stromend warm water en een PH neutrale zeep. Niet met een gewone zeep, want je wil de natuurlijke barrière van de huid in tact laten. Wrijf de zeep over de hele hand, ook tussen de vingers en onder de nagels. Spoel je handen goed af. Droog je handen aan een droge, schone handdoek of aan een papieren wegwerphanddoek. Klaar!

Daarnaast zoals RIVM schrijft: Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog. Gebruik papieren zakdoekjes. En vooral houdt afstand, de 1,5 meter richtlijn.

Ter bevordering en instandhouding van goede barrières en afweer

Zorg dat je middels je voeding genoeg van de volgende voedingstoffen (zowel macro- als micronutriënten) binnenkrijgt.

Kiwi beter Hele vrucht BeterdoorbalansDenk aan:
  • Eiwitten (en ze kunnen verteren)
  • Vitamine C (evt met bioflavonoïden)
  • Vitamine D
  • Zink (o.a. in alles uit de zee)
  • Selenium
  • Vitamine A (retinol of voorloper betacaroteen)
  • Vitamine B11 (foliumzuur), ook B6 en B12
  • IJzer
  • MSM

Wel contact, geen contact?

Blijf binnen je gezin zeker knuffelen, want het hormoon hormoon Oxitocine wat dan vrij komt vermindert je Cortisol niveau (stresshormoon). En zoals je misschien al wist, overmatige stress is nergens handig voor. Stressreductie ondersteund je immuunsysteem.

Over Zink

Zink zit voornamelijk in producten uit de zee als, schaal- en schelpdieren. Maar zit ook in lever, wild, peulvruchten, pompoenpitten, sesam, uien, kelp, broccoli, asperges, spruitjes. Met name eiwitrijke voedingsmiddelen (van dierlijke herkomst) bevatten veel zink. Oesters soms zelfs tot 160mg per 100g (=weekvoorraad).

Quercitine helpt zink om aan te komen in onze cellen. Het is een van de plantenstoffen, een bioflavonoïde voedingsstof, die in de natuur meestal samen met vitamine C gevonden wordt, het werkt o.a. als anti-oxidant. Quercetine zit veel in kappertjes, dille, koriander, uien, waterkers, boekweit, appel en meer. Quercitine hoort bij de groep flavonoïden, kleurrijke plantenstoffen.

Natuurlijke mogelijkheden; kruiden of tincturen

kurkuma

Er zijn natuurlijke mogelijkheden om in te zetten bij (verdenking van) besmetting. Als tijdelijke extra ondersteuning kun je denken aan inzet van natuurlijke middelen; als oude bekenden Spirulina, Echinacea, Kurkuma, Propolis en Weegbree tinctuur bijvoorbeeld.

Natuurlijk niet allemaal tegelijk inzetten. En niet door blijven slikken, bij kruiden af en toe een periode van pauze inlassen. Anders kan het die symptomen gaan veroorzaken waar je het in 1e instantie tegen bent gaan gebruiken.

Persoonlijk advies?!

Wil je vitamine C hooggedoseerd inzetten (meer dan 3 gram p/d), een combinatie van verschillende vitamines en mineralen of denk je dat het nodig is zwaarder geschut in te zetten? Gebruik je medicatie? Wees dan bedacht op mogelijke interacties en vraag om een persoonlijk advies.

Want er zijn ook nog specialer/steviger mogelijkheden om je immuunsysteem te versterken en zo een besmetting te voorkomen of aan te pakken. Dan denk ik aan het aminozuur L-Lysine of L-arginine, Shiitake/Maitake, Berberine, Salvestrolen, Astragalus, Andrographis (allen erg bittere stoffen, met een immuunversterkende werking), Lactoferrine of AHCC (niet als je allergisch bent voor shiitake paddenstoelen).

AHCC

AHCC behoort tot de natuurlijke biologische response modifiers (BRM). Substanties met immunomodulerende eigenschappen die de algehele weerstand verbeteren (in de winter, bij ziektegerelateerde immunodeficiëntie), het immuunsysteem gerichte ondersteuning bieden bij infecties, chronische ontstekingen tot rust brengen, auto-immuunprocessen remmen en veroudering van het immuunsysteem tegengaan.

Berberine

Preklinische (in-vitro, in-vivo) studies tonen aan dat berberine een breedspectrum antivirale activiteit heeft. Tevens is berberine effectief tegen het binnendringen in de gastheercel en daarop volgende replicatie van veel virussen. Berberine kan ter preventie van een virusinfectie of bij een bestaande virusinfectie worden ingezet.

Het belangrijke antivirale werkingsmechanisme van berberine is: het remmen van virus-geïnduceerde activering van MAPK (mitogen-activated protein kinase).

Neem voldoende vitamine C

Lees meer hier: adviezen van ORTHOmoleculair Magazine (vaktijdschrift)/Fit met Voeding (publiekstijdschrift).

 

Een gezonde, uitgebalanceerde voeding in combinatie met suppletie kan het immuunsysteem in goede conditie houden door het voorkomen van deficiënties en het opheffen van ontstane tekorten. Van het suppleren van bepaalde (combinaties van) kruiden en nutriënten zijn extra immuunversterkende eigenschappen vastgesteld.

Bronnen:
  • zie links naar wetenschappelijke onderzoeken naar B-vitamines, Vitamine A en C, D en E op: https://viteducatief.nl/weerstand_vitaminen/#Vitamine_C
  • zie links naar wetenschappelijke onderzoeken bij AHCC: https://www.orthokennis.nl/artikelen/ahcc
  • zie links naar wetenschappelijke onderzoeken bij Andrographis: https://viteducatief.nl/andrographis/
  • zie links naar wetenschappelijke onderzoeken bij Shiitake: https://viteducatief.nl/medicinale-paddenstoelen/#shiitakezie links naar wetenschappelijke onderzoeken bij Shiitake: https://viteducatief.nl/medicinale-paddenstoelen/#shiitake
  • Zinc, in: Alternative Medicine Review Monographs: volume 1; 459-466, Thorne Research Inc., New York, 2002. ISBN-13 9780972581509.
  • Fraker PJ et al.: The dynamic link between the integrity of the immune system and zinc status; Journal of Nutrition 130(5S Suppl):1399S-1406S, 2000.
  • Barnett JB et al.: Effect of zinc supplementation on serum zinc concentration and T cell proliferation in nursing home elderly: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial; American Journal of Clinical Nutrition pii: ajcn115188, 27 jan. 2016 [Epub ahead of print].
  • Beckett GJ et al.: Selenium, in Diet and Human Immune Function (Hughes DA, Darlington LG, Bendich A eds); 217-240, Humana Press, Totowa NJ, 2004.
  • Wessels I et al. Zinc as a gatekeeper of immune function. Nutrients. 2017;9(12). Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/nutrienten/zink
  • Broome CS et al.: An increase in selenium intake improves immune function and poliovirus handling in adults with marginal selenium status; American Journal of Clinical Nutrition 80(1):154-162, 2004.
  • Kiremidjian-Schumacher L et al.: Supplementation with selenium and human immune cell functions. II. Effect on cytotoxic lymphocytes and natural killer cells; Biological Trace Element Research 41(1-2):115-127, 1994.
  • Ferencík M, Ebringer L: Modulatory effects of selenium and zinc on the immune system; Folia Microbiologica (Praha) 48(3):417-426, 2003.
  • Verhelst G: Groot handboek geneeskrachtige planten (4e druk); 124-125, 227-230, 395-398, 499-502, 616, 672, Mannavita, Wevelgem, 2010. ISBN-13 9789080778467.
  • Echinacea; Natural Medicines database, geraadpleegd 11-2017.
  • Monograph: Echinacea; Alternative Medicine Review 6(4):411-414, 2001.
  • Daneshmehr MA, Tafazoli A: Providing evidence for use of Echinacea supplements in Hajj pilgrims for management of respiratory tract infections; Complementary Therapies in Clinical Practice 23:40-45, 2016.
  • Schoop R et al.: Echinacea in the prevention of induced rhinovirus colds: a meta-analysis; Clinical Therapeutics 28(2):174-183, 2006.
    Isbaniah F et al.: Echinacea purpurea along with zinc, selenium and vitamin C to alleviate exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease: results from a randomized controlled trial; Journal of Clinical Pharmacy and Therapeutics 36(5):568-576, 2011.
  • Herba Echinaceae Purpureae in: WHO monographs on selected medicinal plants vol. 1; 136-144, World Health Organization, Genève, 1999. ISBN 92 4 154517 8.

Van heimwee naar wereldreiziger