Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Energie en Bloedsuikerspiegel II

Hoe houdt ik mijn bloedsuikerspiegel stabiel?

Kiwi beter Hele vrucht Beterdoorbalans

Om te beginnen en het simpel te houden: mijd zoveel mogelijk geraffineerde suikers en koolhydraten. Toen ik hiermee startte of eigenlijk stopte met het eten van o.a. snelle suiker- en graanproducten, de snelle koolhydraten, zoals ze ook wel genoemd worden. Begon ik mij al snel zoveel beter te voelen. De dips namen af en ik kreeg een veel stabielere energie.

De snelle koolhydraten zijn herkenbaar als in vierkant, rechthoekig of anderzins verpakt, niet in de natuurlijke vorm dus. Van natuurlijke suikers, mits in de originele verpakking (de schil), krijg je geen grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Tenzij je ze uitperst en als sap zou drinken. Beter de hele vrucht eten dus, dan eet je er ook geen 5.

 

Tip voor een stabiele bloedsuikerspiegel: Je kunt beter de hele vrucht eten dan sap dinken!

 

Ben je nog aan het "afkicken" en reageer je nog met een dip of erge trek (cravings) als reactie op eten van vers fruit? Eet er dan een ei (vanwege eiwit) of een handje nootjes (vanwege vet en eiwit) bij om snelle trek of dip te vermijden.

Nee geen suiker 61366192

Hoe herken je geraffineerde suikers?

Ze zitten vaak in producten in een verpakking, met meer dan 3 ingredienten op de lijst. Check dus de verpakkingen en lees de ingrediëntenlijst. Wat vooraan in de lijst staat, zit in de grootste hoeveelheid in het product, aflopend naar wat er het minste in zit. Voor schuilnamen van suiker kijk hieronder in het overzicht, opgesteld door de consumentenbond.

suiker namen

Wat als je niets verandert?

Wordt de vicueuze cirkel van overbelasting van je bloedsuikerregulatie te lang aangehouden, dan geeft dat een grote kans op allerlei problemen. Van dips naar vermoeidheid, van verminderd insuline gevoelig tot insulineresistentie (het lichaam wordt steeds minder gevoelig). vergrote kans op metabole syndroom (buikvet, moe) of uiteindelijk diabetes type II (letterlijk suikerziekte dus). Maar ook allerlei laaggradige ontstekingen kunnen een rol gaan spelen. Die spelen op hun beurt een rol in vele chronische ziektebeelden.

Als je zelf stappen wilt zetten om iets te verbeteren aan je gezondheid, dan is het reguleren van je bloedsuikerspiegel er één belangrijke om mee te starten. En daarmee een goede stap in de juiste richting om je weet beter te voelen!

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs