Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Energie en Bloedsuikerspiegel I

Zooo moe vrouw beter door balansIk hoor het vaak om mij heen en in de praktijk en ik moet toegeven het gebeurd mij heel soms ook nog wel eens. Eigenlijk heb je nog niet zo lang geleden iets gegeten en dan krijg je het. Je voelt je flauw. Je moet echt even iets eten. Want anders voel je je niet lekker.

Snelle suikers maken moe

Veel mensen krijgen na het eten van brood of het drinken van sap bijvoorbeeld, binnen een half uur een energiedip. Ik heb dat zelf heel erg gehad. Zelfs zo erg dat ik het liefst met mijn hoofd op mijn bureau een dutje had willen doen. Het heeft een heel tijdje geduurt voordat ik in de gaten kreeg wat daar de oorzaak van was; gedoe met mijn bloedsuikerspiegel.

Koolhydraten laten bloedsuikerspiegel stijgen

Als je nou de hele dag door kleine porties eet, met veel koolhydraatrijke producten. Denk aan iets van granen (brood, crackers, koekje, meusli) gemaakt of met een hoog suiker- of zetmeelgehalte (snoep, koek, aardappel, pasta). Dan speelt dit de hele dag door. Er wordt namelijk regelmatig geadviseerd om vaker kleine porties te eten, omdat dat beter zou zijn voor het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel, in het belang van je gezondheid.

Dat is deels waar. Ja, een stabiele bloedsuikerspiegel is van (levens)belang. Nee, steeds kleine porties eten is niet persé handig, zeker als je geen kind in de groei bent.

Hoe zit dat met die bloedsuikerspiegel, heeft dat echt zoveel invloed op mijn energieniveau?

Allereerst wil ik je graag uitleggen hoe dat zit. Als je iets eet met veel koolhydraten (suikers en zetmeel) dan doet dat je bloedsuiker (glucose) stijgen. Daar moet je lichaam dan iets mee. Want om het allemaal goed te laten gaan in je bovenkamer, is het van belang dat je bloedsuiker altijd binnen de ideale bandbreedte zit. Daar doel ik mee op je hersenen, het centraal zenuwstelsel om precies te zijn.

Als bloedsuiker op een te hoog niveau komt, versuikeren rode bloedlichaampjes. Daardoor wordt o.a. het zuurstoftransport belemmert.

Simpel uitgelegd: De meest optimale bloedsuikerwaarde zit tussen de 4 en 8 mmol/l. Wanneer dat niet zo is, zal je systeem er op verschillende manieren voor zorgen dat dit evenwicht zo snel mogelijk weer terug komt. Ik heb een illustratie gemaakt, zie hieronder, waarin ik het je duidelijk probeer uit te leggen.

Glucose insuline grafiek belang balans

Je kan een deel van de suikers die je hebt gegeten opnemen als glucose in je cellen klaar voor gebruik. Je hebt ook een niet al te grote reserveopslag en als er dan nog steeds te veel glucose in het systeem is dan parkeer je het in je vetweefsel. Oftewel je maakt vet aan. Dat laatste doe je met behulp van insuline, insuline zorgt er op deze manier voor dat de bloedsuikerspiegel zakt tot een veilig niveau.

Doe je dat nou heel vaak, die kleine porties rijk aan koolhydraten eten, dan gaat je systeem insuline vooruit produceren of alvast in wat grotere hoeveelheden. En dan kan het zomaar zijn dat je bloedsuikerspiegel te laag zakt. Ojee en dan? Dan voel je je niet lekker en krijg je trek, behoefte aan wat eten, vaak wat zoetigs. Daarmee stijgt de bloedsuikerspiegel weer en bij teveel, weer naar een te hoog niveau. En daar ontstaat een vicieuze cirkel. Dat geeft een laag energieniveau, steeds lekkere trek en een gevoel van niet helemaal fit zijn.

Wat als je niets verandert?

Wordt de viscueuze cirkel van overbelasting van je bloedsuikerregulatie te lang aangehouden, dan geeft dat een grote kans op allerlei problemen. Van dips naar vermoeidheid, van verminderd insuline gevoelig tot insulineresistentie (het lichaam wordt steeds minder gevoelig). vergrote kans op metabole syndroom (buikvet, moe) of uiteindelijk diabetes type II (letterlijk suikerziekte dus). Maar ook allerlei laaggradige ontstekingen kunnen een rol gaan spelen. Die spelen op hun beurt een rol in vele chronische ziektebeelden.

Als je zelf stappen wilt zetten om iets te verbeteren aan je gezondheid, dan is het reguleren van je bloedsuikerspiegel er één belangrijke om mee te starten. En daarmee een goede stap in de juiste richting om je weer beter te voelen! Lees hier verder over hoe je dat doet

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs