Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

De ene suiker is de andere niet - deel 1

Voor een goede weerstand en voldoende energie hebben we naast gezonde vetten, eiwitten, vitamines en mineralen, ook iets anders nodig. Namelijk gezonde suikers, essentiële suikers (ook wel Oligosaccharides) genaamd. Deze worden bijv. gevormd in ons fruit de laatste dagen van rijping in de zon. Fruit dat veel te vroeg (onrijp) wordt geplukt om verscheept te worden, bevat dat dus weinig of niet.

Suiker is toch slecht?

Suiker is een verwarrende term omdat het synoniem is geworden aan kristalsuiker, zoals in de koffie gebruikt wordt. Deze meest bekende witte vorm is de geraffineerde suiker (sacharose of sucrose), dat bestaat uit een één glucosemolecuul en één fructosemolecuul. Glucose in overmaat heeft geen waarde; het rooft energie, het verstoort je bloedsuikerspiegel, veroorzaakt vermoeidheid en overgewicht. 

Nee geen suiker 61366192

Er bestaan veel meer verschillende suikers, ook goede! Suikers zijn daarom grofweg in te delen in “the Bad guys” en “the Good guys”. Een ezelsbruggetje: ‘als je het eet met het hele voedingsmiddel eromheen, zoals het gegroeid is, dan bevat het naar alle waarschijnlijkheid de gezonde suikervorm’.

Mannose essentiele suiker 107307517Van essentiële suikers naar glycoproteïnes

Essentiële suikers noemt men ‘essentieel’ omdat je lichaam ze zelf niet maken kan, en je ze dus via de voeding binnen moet krijgen. Er zijn nog tientallen andere suikers die het lichaam wel kan maken, die zijn niet essentieel. Er is ontdekt dat deze speciale suikers door het menselijk lichaam worden gebruikt om glycoproteïnes te kunnen maken.

Glycoproteïnes zijn een samenvoeging van suikers en proteïnes die noodzakelijk zijn voor de gezondheid van veel lichaamsfuncties en systemen.

Waar heb je die glycoproteïnes dan wel voor nodig?

Nou dan kun je beter vragen waarvoor niet, in bijna alle weefsels worden deze ingebouwd. Belangrijke combinatie dus die suiker-eiwitcombinatie!

Je lichaam gebruikt ze o.a. voor: de vorming van bindweefsel en structuren en slijmvliezen, voor de reproductie, productie van hormonen, receptoren en ook enzymen, verdediging tegen indringers en een optimale werking van je immuunsysteem en nog veel meer. Belangrijke stoffen dus die essentiële suikers, dit zijn duidelijk “the good guys”.

Hoe zorg ik voor Essentiële suikers in mijn voeding?

Essentiële suikers zitten in alle zongerijpte groente en fruit, ook in moedermelk, zeewieren, noten, zaden en pitten. In bessensoorten in het bijzonder, ook aardbeien en frambozen, heel veel (vandaar de naam Superfood).

Frambozen essentiele suikers 179671011

 In uien en paddenstoelen zitten ook veel essentiële suikers. Als je ze goed stooft dan komen ze vrij. Dat geeft die zoetige smaak na stoven. Uien kun je beter eerst droog laten fruiten in de koekenpan, zonder vet of olie dus, dan komen de essentiële suikers beter vrij.

gestoofde ui vol van essentiele suikers

Paddenstoelen essentiele suikers 94279629

 wakame 2 zeewier

 

 

 

 

Doe er je voordeel mee en eet al deze voedingsmiddelen in variatie!!   -> Wordt vervolgd.

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs