Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Sterke buik soep

Sterke buik soep pompoen beter door balans1

Sterke buik soep - Vega

1 recept als basis voor veel verschillende groentesoepen die onze darmflora (het microbioom) versterken. Het bevat ontzettend veel kruiden en groenten, waar vezels en plantenstoffen inzitten, waar je darmen en de bewoners blij van worden. Voor "extra sterke soep", kies je voor Biologisch en/of groenten en kruiden die buiten in de volle grond geteeld zijn. Die bevatten meer waardevolle plantenstoffen.

Soep maken is echt super simpel en gewoon een kwestie van even groenten snijden, in de pan onder water zetten en koken. Om energie te besparen: doe de deksel erop zodra het kookt en zet het vuur laag!

Let op! Als de soep klaar is goed terug laten koelen in koud water in de gootsteen bijvoorbeeld. Dan kan je het als je wilt verdelen in porties en invriezen. En als je er met meer personen van eet is het ook echt wel een aantal dagen goed houdbaar in de koelkast.

Ingrediënten:

Altijd: een dikke ui, 2 teen knoflook en een stronk prei

Verder: 750 g groenten/wortel/knol naar keuze

  • Olijfolie Extra vierge
  • Keltisch zeezout naar smaak
  • Gemalen zwarte peper
  • Verse of gedroogde kruiden en/of specerijen (NB: Lavas (maggiplant), komijn, kurkuma en laurier zijn smaakmakers, waardoor er minder zout nodig is.)

Tip:

Om te variëren denk aan Provençaalse kruiden (rozemarijn, tijm, marjolein, peterselie, bonenkruid), een Italiaanse variant (basilicum, oregano, zongedroogde en/of gerijpte tomaten, pasata di pomodori) of een Aziatische versie (gember, laos, koriander, citroengras, kurkuma, kokosmelk etc.). Of wat je verder zelf kan bedenken.

Sterke buik soep pompoen beter door balans2

Bereidingswijze:

1. Neem een grote pan. Doe er een flinke bodem water in, zet op het vuur.
2. Maak de groenten schoon. Snijd de ui, de knoflook en de prei in grove stukken en doe in de pan.
3. Maak vervolgens de groenten schoon, (bijv. 3 pastinaken). Snij deze in een paar grote stukken. Doe ze ook in de pan.
4. Voeg ook kruiden toe, plus een paar theelepels zout.
5. De deksel erop, op het gas aan de kook brengen en dan laag zetten. Laten koken tot de groenten gaar zijn. (meestal is een kwartier voldoende).
6. Neem de staafmixer en zet deze op de gare groenten totdat er een mooie gladde en goed gebonden maar erg dikke soep ontstaat. (als je laurier gebruikt, vis het er dan voor het blenderen uit!)
7. Voeg water toe, indien nodig, om wat te verdunnen. Breng verder op smaak met zout en peper.
8. Versier de soep met bijvoorbeeld: verse kruiden - paddenstoelen - lente-ui - geroosterde pitjes - kiemen (tuinkers, taugé)

Tot slot het allerbelangrijkste:

Een flinke scheut olijfolie bij het serveren. Daar zitten de juiste vetten (omega 9) in die goed zijn voor hart en bloedvaten en bovendien de werking van de bioflavonen versterken. De soep wordt ook voller van smaak. Niet meekoken!

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs