Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Preventie, ondersteuning virusinfectie en aanpakken van restklachten

vírusVirussen zijn op onze wereld en al minstens zolang leven wij mensen er mee samen. Af en toe komen er nieuwe bij of we ontdekken nieuwe varianten en een virus past zich aan, een zgn mutatie. Maar in ieder geval ondervinden wij daar soms hinder van en kunnen zij ons ziek maken. Meestal gebeurd dat als we even niet helemaal lekker in ons vel zitten om de een of andere reden. 

Bij het Covid-19 virus (Sars Cov2) is de hinder wel erg groot geworden. Naast dat je van het virus ziek kan worden (98% herstelt ook weer normaal of heeft nauwelijks hinder), is er ook een groep die blijft zitten met de zogenaamde restklachten.

Tevens hebben we nu te maken met een grote druk die er op ons wordt uitgeoefend door alle maatregelen die getroffen zijn. Dat geeft veel mensen stress en laat voortdurende stress situatie nou net niet zo handig zijn voor ons immuunsysteem. 

Wat kan jezelf doen om jezelf een betere afweer te geven? In ieder geval zorgen dat je tot ontspanning kunt komen op 1. Wat je nog meer kunt doen lees je hieronder. Preventie

Kan ik sneller en beter door een infectie heen komen? Ja, dat kun je zeker ondersteunen, maar soms is gewoon rust pakken en uitzieken ook een goed idee. Ondersteuning tijdens virusinfectie

Ook als je dat allemaal niet (van tevoren) hebt gedaan en/of toch blijft zitten met langer durende restklachten kun je zelf met ondersteuning van een Orthomoleculair therapeut aan de slag om het herstel van je gezondheid te verbeteren. Aanpakken van restklachten

Preventie

Een besmetting met het virus is niet altijd te voorkomen. Preventie ligt dan ook vooral in het behouden van een goede gezondheid, het versterken van de eerste barriere, onze fysieke grenzen als huid en slijmvliezen bijvoorbeeld. En er voor zorgen dat je immuunsysteem, de 2e barriere, een besmetting met een virus zo goed detecteert en er actie op gaat zetten, zodat we er niet ernstig ziek van worden.

Geef je afweersysteem spierballen!

Voor een goede kwaliteit van je fysieke grenzen is het belangrijk dat je o.a. ruim voldoende groentes (<500g), eiwitten, vitamine A en D binnen krijgt. Zwavelbronnen als ui, knoflook en eieren. Ruim vitamine C uit fruit en groenten om de boel soepel te houden. Beter kiezen voor voeding die laag in geraffineerde zetmelen en suikers zit, denk aan meelproducten bijv..

Fruit veel vitamine CDe basis is gezonde pure voeding en altijd in variatie! Met hier en daar wat extra omdat je het nodig hebt om aan te vullen. 

Zorg voor een zo optimaal mogelijke vitamine D spiegel, lees verder hierover in de volgende blog: "Vitamine D een goed idee! Optimaliseer je vit D spiegel."

Lees in de blog Hoe versterk ik mijn weerstand tegen het virus? meer over hoe je dat doet.

 Hooikoorts 85928336.lr

Acute infectie

Ziek worden, in de zin van de klachten die je ervaart als ziek zijn, een normale en goede reactie van ons immuunsysteem. Snot, koorts en getrut zijn allemaal interventies die ons immuunsysteem doet om de indringer eruit te werken.

Je wordt hangerig, moe en je wilt niks en hebt geen trek, zodat de energie die je bespaart naar het immuunsysteem gaat. Ik denk dan altijd "goed bezig lijf, je kan het, werk de indringers er maar even goed uit". Oftewel geef je immuunsysteem de tijd en luister naar je lichaam. Dus rust en genoeg drinken water met mineralen en hoog vitamine C (=anti-oxidant).

Als je immuunsysteem dat niet zou doen, het zichzelf voorrang geven, dan kunnen virussen blijven hangen en ander gedoe op termijn gaan geven, zoals bijvoorbeeldvermoeidheidsklachten.

Lees in het Blog "Natuurlijke opties om je immuunsysteem te versterken" meer over hoe je je je immunsysteem kan ondersteunen.

werkinuitvoeringOver koorts

Koorts heeft een functie, de temperatuur verhogen om de ziekteverwekker eruit te werken, dus probeer dat ook zijn werk te laten doen. Koortsremmers zijn dus niet per definitie handig, want het stopt het opruimproces. En je moet eerst opruimen, om te kunnen herstellen.

Monitor natuurlijk wel of dat binnen de perken blijf door de temperatuur te meten, zolang je koorts doet. De normale lichaamstemperatuur schommelt zo tussen 36,5°C en de 37,5°C dat is net bij iedereen anders.

Hoge koorts is koorts boven de 40 graden, overleg dan zeker met de huisarts. Neem bij twijfel altijd het zekere voor het onzekere en bel de dokter. Bel zeker de huisarts bij:

  • Hoge koorts die langer aanhoudt dan 3 dagen
  • Koorts die gepaard gaat met sufheid
  • Slecht drinken
  • Een stijve nek
  • Benauwdheid
  • Braken
  • Diarree

Meld het ook als de temperatuur opnieuw stijgt nadat de koorts eerst was gedaald. Dit is vaak een teken dat er zich opnieuw een infectie ontwikkelt.
Bij kinderen die jonger zijn dan 2 jaar met 40 graden koorts en koortsstuipen altijd direct de huisarts bellen.

 

 

Aanpakken van restklachten

Beterdoorbalans vermoeidheid en uitputting2Sommige mensen hebben na een doorgemaakte Corona-infectie last van hardnekkige restklachten, zoals vermoeidheid, concentratieverlies, depressiviteit, kortademigheid, verlies van spierkracht en slaapproblemen. Vaak is het virus dan nog niet goed “opgeruimd” door het immuunsysteem.

Er kan veel schade zijn gemaakt, vaak niet alleen door de Corona maar ook door andere pathogenen die ruimte hebben gekregen door de verzwakking die het virus aan de cellen heeft toegebracht. Daarom is gaan sporten ècht niet het eerste om te doen ten behoeve van herstel, juist niet. Het lichaam moet eerst weer in de juiste voedingstoffen worden voorzien.

Waarom zo weinig energie?

Supplementen 144146408 lrZiekte vreet enorm veel grondstoffen als eiwitten, mineralen, vitamines en anti-oxidanten etcetera etcetera. Die je heb je niet zomaar meteen aangevuld met gezonde voeding, zelfs niet als jouw voeding alle voedingstoffen in voldoende mate bevat die je nodig hebt (ADH).

Het kan ook erg veel rommel in je systeem geven, dat ziek zijn, veel afvalstoffen die je eruit moet kunnen werken. Ook energie maken, wat voor al onze lichaamprocesse van belang is, kan ook even minder goed lukken en dat merk je terug in normaal schijnbaar hele simpele dingen die nu moeilijk gaan.

Energietekort batterij opladen vermoeidheidHet kan zijn dat de mitochondriën, de energiefabriekjes in onze cellen, zijn beschadigt of (sterk) vermindert. Door spieren die zijn afgebroken ten behoefte van herstel, waar de energiefabriekjes normaal in grote getale in zitten. Maar afname gebeurt ook vaak door inzet van antibiotica. Er zitten ook erg veel mitochondriën in de spieren rond ons endotheelweefsel bijv., de bekleding van ons hart en vaatstelsel.

Met minder mitochondriën is het erg moeilijk is voor je systeem om nog energie aan te maken. Vraag daarom geen extra fysieke inspanning van je lijf, maar geef het wat het nodig heeft, rust en de voorraden goed op peil brengen.

Herstel bevorderen

Nu snap ik dat je dat niet persé zelf weet waar je beginnen moet, zeker niet als je bekaf bent. Daarom ondersteun ik je je graag, als Epigenetisch- en Orthomoleculair therapeut, in dat herstelproces. Ik bekijk de klachten, samen met jou, van alle kanten om zoveel mogelijk inzicht te krijgen.

tonia beter door balans Klein2Er zijn enorm veel mogelijkheden en invalshoeken om de normale lichaamsprocessen weer op de rit te krijgen en daarom is van belang, dat wat het meeste effect geeft voor jou op te sporen en als eerste aan te pakken. Dat is voor elke persoon een individuele aanpak op maat.

 

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs