Holistische praktijk van Tonia Ris, Epigenetisch en Orthomoleculair therapeut

Moedermelk anti virus? Hoe zou dat kunnen?

BorstvoedingAls baby krijg je door middel van de moedermelk ontzettend veel goede, weerstand verhogende stoffen mee van je moeder. Zo ondersteunt en beschermt moedermelk de baby in de eerste kwetsbare periode na de geboorte.

Zo bevat moedermelk lactoferrine, een bijzonder glycoproteïne, dat in grote hoeveelheden in de melk zit vlak na onze geboorte. Dankzij het drinken van deze eerste melk (colostrum en bij dieren ook wel biest genaamd) en via de vervolg moedermelk krijg je er veel van binnen.

De hoeveelheid lactoferrine in colostrum bevat ongeveer 7 gram per liter en de latere borstvoeding zo'n 1-2 gram per liter. 

 

Hoe versterkt Lactoferrine je afweer?

Lactoferrine is een heel waardevol onderdeel van de eerstelijns verdediging tegen pathogene micro-organismen die het lichaam via de slijmvliezen proberen binnen te dringen. Een taak van lactoferrine is om ontstekingsprocessen in de hand te houden en weefselschade te beperken.

Dit multifunctionele eiwit werkt onder andere antimicrobieël, afweerversterkend, ontstekingsremmend en als antioxidant. Het heeft slijmvliesversterkende eigenschappen en reguleert de opname en het transport van ijzer.

De krachtige antimicrobiële activiteit van lactoferrine tegen een groot aantal bacteriën, virussen, gisten, schimmels en parasieten is goed onderzocht. Mooi spulletje toch?! Weer heel goed bedacht door Moeder Natuur om dat aan moedermelk toe te voegen.

Longen slijmvliezen beter door balansLactoferrine grensbewaking

Het echt belangrijk dat onze grenzen als huid en slijmvliezen een goede bescherming bieden tegen pathogenen, micro-organismen als virussen en bacteriën. Want door de slijmvliezen proberen allerlei soorten pathogenen ons lijf binnen te komen.

Deze zeer kleine een- of meercelligen hebben zeker niet allemaal kwade bedoelingen. De meeste van deze micro-organismen heeft ons lichaam zelfs nodig. Sommigen kunnen echter wel schadelijk zijn deze voeden zich met ijzer. 

Daarom komt lactoferrine voor in de slijmvliezen in de neusholte, luchtwegen en het maagdarmkanaal. Ook in traanvocht, speeksel, gal, pancreassappen en urine.

Hoe krijg ik nu nog Lactoferrine binnen?

Goed nieuws! Je kan het zelf maken, in kleine hoeveelheden. Je krijgt helaas nooit meer in zo'n grote hoeveelheid binnen dan als je als baby kreeg. Nou misschien dan, uit een potje. Dat bestaat ook!

Je kan de aanmaak van lactoferrine stimuleren door op nuchtere maag te gaan bewegen. Door regelmatig je spieren te gebruiken, bij voorkeur krachttraining met het bovenlichaam. Eerst bewegen -> dan eten dat heeft ook nog vele andere gezondheidsvoordelen ;-)

Train je spierenlrhttps://all-free-download.com

Houd je eigen reserves aan lactoferrine in stand

Je kan dus reserves aanvullen door spieren te gebruiken. Bewaak je reserves door je voeding aan te passen naar gezonde pure onbewerkte voeding, zie hier. Bij een voedingspatroon dat veel sterk bewerkte voeding bevat, met veel aanhoudende stress en met blootstelling aan allerlei (omgevings)toxinen en pathogenen kan je eigen reserve aan lactoferrine flink laten dalen.

Over andere opties om je eigen afweersysteem te versterken, lees je hier verder.

 

Bronvermelding:

Evenwijs, studie Epigenetisch therapeut - Immunologie

Natura Foundation,https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/monografie/141/lactoferrine#

  1. González-Chávez SA, Arévalo-Gallegos S, Rascón-Cruz Q. Lactoferrin: structure, function and applications. Int J Antimicrob Agents. 2009;33(4):301.e1-301.e8
  2. Lönnerdal B. Nutritional roles of lactoferrin. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2009;12(3):293-7
  3. Tomita M, Wakabayashi H, Shin K et al. Twenty-five years of research on bovine lactoferrin applications. Biochimie. 2009;91(1):52-7
  4. Marshall K. Therapeutic applications of whey protein. Al. Med Rev. 2004;9(2):136-56.
  5. Kruzel ML, Actor JK, Boldogh I, Zimecki M. Lactoferrin in health and disease. Postepy Hig Med Dosw (Online). 2007;61:261-7
  6. Wakayabashi H, Takase M, Tomita M. Lactoferricin derived from milk protein lactoferrin. Curr Pharm Des. 2003;9:1277-87
  7. Kruzel ML, Bacsi A, Choudhury B et l. Lactoferrin decreases pollen antigeninduced allergic airway inflammation in a murine model of asthma. Immunology. 2006;119(2):159-66
  8. Mulder AM, Connellan PA, Oliver CJ et al. Bovine lactoferrin supplementation supports immune and antioxidant status in healthy human males. Nutr Res. 2008;28(9):583-9
  9. Roxas M, Jurenka J. Colds and influenza: a review of diagnosis and conventional, botanical, and nutritional considerations. Altern Med Rev. 2007;12(1):25-48
  10. Jenssen H, Hancock RE. Antimicrobial properties of lactoferrin. Biochimie. 2009;91(1):19-29

Van heimwee naar wereldreiziger

Alle Blogs